شرایط و مراحل طلاق توافقی در سال 1403

شرایط و مراحل طلاق توافقی در سال 1403

طلاق توافقی در شرایطی انجام می شود که زوجین در خصوص تمام مواردی که باید در زمان طلاق تعیین تکلیف شود از جمله مهریه، اجرت المثل، حضانت فرزندان، جهیزیه و … توافقاتی دارند مثلا زوجه قصد دارد کل مهریه را ببخشد که همین موارد توافق شده در رأی دادگاه منعکس می شود و دادگاه رأی به طلاق توافقی صادر می شود.
بدین نحو که برای مثال زوجین تصمیم میگیرند که زوجه تمام مهریه را بذل کند، جهیزیه را از منزل ببرد و حضانت فرزند مشترک با پدر باشد و هفتگی در روزهای خاصی کودک را ببینند که طبق همین شرایط رای صادر می شود. قاعدتاً سرعت انجام طلاق توافقی از طلاق یک طرفه بیشتر است.
انجام طلاق توافقی دارای شرایط و مراحلی است که باید آپدیت شود. برای کسب اطلاع از شرایط و مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳ در این مقاله همراه ما باشید.

در هر زمان میتوانید برای کسب اطلاع بیشتر و یا ارتباط با وکیل متخصص دعاوی طلاق توافقی یا یک طرفه با شماره 09127342512 تماس بگیرید. سپیده افراشته وکیل دادگستری در وهله ی اول بعد از ارائه مشاوره رایگان در زمینه طلاق توافقی به شخص مراجعه کننده بهترین و سریعترین راه حل را برای رسیدن به هدف نهایی ارائه میدهد.

مراحل طلاق توافقی

۱- در شرایطی که طرفین قصد دارند «بدون وکیل» برای طلاق توافقی اقدام کنند باید ابتدا در سامانه تصمیم جهت نوبت دهی مشاوره طلاق ثبت نام کنند و وقت مشاوره بگیرند.
۲- در وقت های تعیین شده به مراکز غربالگری و مشاور خانواده مراجعه کنند و این مراحل را به صورت کامل بگذرانند.
۳- در صورت که در پایان این اقدامات همچنان اصرار به طلاق داشته باشند گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود و با این گواهی باید دادخواست طلاق توافقی بدهند .
۴- بعد از طرح دادخواست جلسه رسیدگی تشکیل و به طرفین ابلاغ می شود و توافقات مکتوب توسط واحد داوری جمع آوری می گردد.
۵- النهایه دادگاه اقدام به صدور رأی طلاق مینماید که طرفین با اسقاط حق تجدیدنظر و فرجام خواهی میتوانند گواهی قطعیت دریافت کنند و با حضور در دفترخانه طلاق را ثبت نمایند.

همانگونه که ذکر شد تمامی این موارد و مراحل در شرایطی طی می شود که طرفین وکیل نداشته باشند اگر برای طلاق توافقی وکیل بگیرید وکیل با ارائه راه حل هایی میتواند میانبری کاملاً قانونی برای طی مراحل بالا ایجاد کند.

مدت زمان انجام طلاق توافقی

جلسات مشاوره ای که در پاراگراف قبلی گفته شد حدوداً ۴۵ روز زمان میبرد. بعد از ثبت دادخواست نیز حدودا یک ماه زمان نیاز است تا دادخواست به شعبه ارجاع شود و جلسه رسیدگی تعیین نمایند.

بعد از جلسه رسیدگی هم زمان صدور رأی بسته به رویه شعبات مختلف متفاوت است ممکن است بین یک روز تا یک ماه طول بکشد و قابل پیش بینی نخواهد بود. اگر با وکیل مشورت کنید و یا انجام کار را از صفر تا صد به وکیل بسپارید این مدت زمان میتواند تا نصف کاهش پیدا کند چرا که وکیل به خوبی از مراحل و رویه شعبات مختلف آگاهی دارد ضمن اینکه راه حل هایی را برای انجام طلاق توافقی پیش میگیرد که روند آن را تسریع مینماید.


در صورت استفاده از خدمات وکیل حتی دیده شده که رأی طلاق توافقی یک روزه نیز صادر شده است و زوجین توانستند طلاق خود را در دفترخانه ثبت کنند.


البته هیچ تضمینی در این خصوص وجود ندارد و بدیهی است روند دادرسی برای هیچ وکیلی قابل تضمین نخواهد بود این موارد صرفاً پیش بینی با توجه به شرایط حاکم به رویه ی دادگاه ها و عرف قضایی است.

هزینه طلاق توافقی

هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳ حدوداً ۳۰۰ هزار تومن است و هزینه ثبت طلاق در دفتر طلاق بین ۱-۳ میلیون تومان متفاوت است.

انجام جلسات مشاوره از آنجایی که زیر نظر بهزیستی است هزینه ی گزافی به دنبال نخواهد داشت. اگر بخواهید وکیل بگیرید حق الزحمه وکیل به این مبالغ افزوده می شود.

اگر وکالت در طلاق داشته باشید باید حتما برای زوج وکیل بگیرید و برای خودتان هم میتوانید وکیل بگیرید یا خیر یعنی میتوانید خودتان شخصاً در جلسات دادگاه حاضر شوید یا وکیل از طرف شما حضور یابد.

تغییرات طلاق توافقی در سال 1403

تا کنون هیچ ماده و قانونی که شرایط و مراحل طلاق توافقی را تغییر دهد به تصویب نرسیده است بنابراین قواعد و مقررات و مراحلی که بالا گفته شد تغییری نداشته است.

اگر هم فردی مدعی می شود که در سال ۱۴۰۳ مصوبه ی جدیدی به تصویب رسیده که شرایط طلاق توافقی را تغییر داده است بدانید که در اشتباه محض به سر میبرد.
در حال حاضر هم باید مراحل مشاوره، طرح دادخواست و … به صورت کامل طی شود و هیچ یک از زوجین نمیتوانند بدون مراجعه به دادگاه و اخذ رأی قطعی اقدام به ثبت طلاق کنند یعنی مستقیما به دفترخانه مراجعه کنند و طلاق بگیرند.

این امکان تحت هیچ شرایطی فراهم نیست اما میتوان بدون نیاز به حضور در جلسات مشاوره رأی طلاق گرفت که البته باید حتما در این خصوص با وکیل مشورت کنید.

این موضوع در مورد اشخاصی که وکالت در طلاق دارند نیز جاری است یعنی برخلاف باور عموم حتی در فرض وجود وکالت در طلاق هم طرفین باید به دادگاه مراجعه کنند با این تفاوت که با وجود وکالتنامه دیگر نیازی به حضور زوج نیست و زوجه میتواند برای ایشان وکیل بگیرد.

هزینه انجام طلاق توافقی چقدر است؟

حدوداً ۳۰۰ هزار تومن هزینه ثبت دادخواست و یک الی ۳ میلیون تومان هزینه ثبت طلاق در دفتر ازدواج و طلاق است.

مدت زمان انجام طلاق توافقی؟

در صورتی که وکیل نداشته باشید حدوداً ۳ ماه زمان میبرد اما در فرض داشتن وکیل این زمان بین یک الی ۳۰ روز متغیر خواهد بود.

در صورت داشتن وکالت در طلاق چه باید کرد؟
در صورتی که زوجه وکالت در طلاق داشته باشد هم طی کردن همین مراحل ضروری است با این تفاوت که باید حتما برای زوج ‌وکیل بگیرد.

 
Picture of سپیده افراشته

سپیده افراشته

سپیده افراشته وکیل پایه یک دادگستری این متن را نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وبسایت

در این بخش شما می‌توانید در میان هزاران خبر، مقاله و جراید حقوقی جست و جو کنید.

نمونه رأی سلب یا لغو حضانت فرزند

نمونه رأی تغییر نام مذهبی | نمونه رأی تغییر ن…

تغییر نام در شناسنامه|وکیل تغییر نام

پربازدیدترین مقالات وبسایت

در این بخش شما می‌توانید در میان هزاران خبر، مقاله و جراید حقوقی جست و جو کنید.

نمونه اجراییه مهریه

نمونه رأی تغییر نام زهرا